Українська мова
8 клас
Тема. Тире в неповних
реченнях.
Мета: поглибити знання учнів
про неповні речення, опрацювати правила вживання тире, вчити конструювати неповні речення та правильно використовувати їх у власному мовленні, розвивати вміння ставити тире в неповному реченні,
на прикладах творів виховувати в учнів повагу до природи,
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.
Методи і прийоми: Бесіда,
робота з підручником, метод
незакінченого речення, творча робота , метод узгодження фантазії та уяви з умінням
чітко висловлювати власні думки, вправи за заданим зв’язком, ТЗН.
Міжпредметні зв’язки: українська література, географія, художня
культура.
Обладнання. Комп’ютер,
підручники, додатковий матеріал, ілюстрації .
Хід уроку
І. Організаційний момент
Відеоролик№1
Учитель.
Буває,
часом сліпну від краси.
Спинюсь,
не тямлю, що воно за диво,–
оці
степи, це небо, ці ліси,
усе
так гарно, чисто, незрадливо,
усе
як є – дорога, явори,
усе
моє, все зветься – Україна.
Така
краса, висока і нетлінна,
що
хоч спинись і з Богом говори.
Ліна Костенко
-
Ці рядки наштовхнули мене на думку здійснити з вами урок – подорож по
найзагадковіших місцях України і дізнатись більше про ті куточки, які
становлять національну гордість нашої
культури і архітектури. .
Епіграф
уроку
Любити
Україну – означає любити свою малу батьківщину серцем, а свою країну – розумом. (Микола Томенко)
1.Пояснити значення виразів « любити серцем» і « любити розумом»
2. Визначити будову речення.
3. Пояснити розділові знаки.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ
ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
Завдання:
- виявити особливості неповних речень,
- навчитися виділяти з-поміж інших видів
речень,
- оцінити їх роль у текстах різних стилів,
- навчитися ставити правильно тире в неповному
реченні.
-
розвивати нашу творчу уяву;
-
виховувати любов до України,
-
дізнаватися більше про історичні пам’ятки Батьківщини
Продовжити речення:
На
уроці я хотів би дізнатись …
Я вважаю, що моя діяльність на уроці буде …
Отримані знання я використаю …
IІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
УЧНІВ
1. Закінчити думку.
-
Речення, в якому пропущено один або … (кілька членів речення, необхідних
для цілісної граматичної структури називається неповним)
-
Неповні речення, як і повні , можуть бути поширеними і … (непоширеними),
односкладними і … (двоскладними).
-
Неповні речення можуть бути контекстуальними і … (ситуативними)
-
Неповні речення вживаються в … (розмовному, художньому, публіцистичному)
стилях.
Достатній рівень
Завдання
1.
Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви та знімаючи риски. Пояснити
розділові знаки.
У
всіх народів світу – свої нац..ональні святині. У кожного з них - відмінні, єдині і не/повторні. Та спільним
для всіх є те, що вони становлять національно/духовну спа..щину поп..редніх
поколінь, водночас складаючи частку спа..щини загально/людської.
Високий
рівень
Завдання
1.
Переписати, вставляючи
на місці крапок пропущені букви та знімаючи риски. Пояснити розділові знаки. У
перших двох реченнях підкреслити члени речення.
Пам’ятки історії та культури – творчість наших прабатьків
і праматерів. То наші не/оціненні цінності, своєрідний заповіт пращурів. Ось як
п..сав Максим Рильський: “Хто не шанує своє м..нуле, той не/годен свого
майбутнього”.
Пам’ятки – це не лише под..х романт..ки м..нулих віків,
естет..чна насолода і пізнання. За не/вблаганним законом ж..ття нація гине
разом із загибел..ю її духовної спа..щини. І ц..ому в історії люд..тва є
не/мало пр..кладів.
За О.Силиним.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Відеоролик №2
Вчитель:
Перед вами зображення пам’яток України, чи не
здогадуєтесь, що їх об’єднує?
Відповідь: це пам’ятки , що ввійшли до спільного проекту
«Сім чудес України»
Високий рівень
І. Завдання: прочитати текст, визначити стиль мовлення .
ІІ. . Вказати повні і неповні речення.
Відеородик
«Сім чуде́с Украї́ни» — сім історико-культурних
пам'яток України. Список складено за версією оргкомітету всеукраїнської акції «Сім
чудес України» 21 серпня 2007.
Всеукраїнська акція Сім чудес стартувала у травні
2007 року. Тоді регіональні оргкомітети представили своїх претендентів на
звання Семи чудес. З них був складений список 100 претендентів.
7 липня 2007 року експертною радою був
названий 21 номінант у боротьбі за це звання.
Організатори
акції пообіцяли розмістити у туристичних довідниках інформацію іноземними
мовами не тільки про «сім чудес», а про кожну 21 українську визначну пам'ятку,
яку з гордістю можна показувати всьому світу. Серед переможців акції –
представники з усіх регіонів України. І це ще раз доводить, що наша держава має
такий потенціал, якому може позаздрити будь-яка країна!
А які історико - культурні
пам’ятки увійшли до списку?
Орфографічна хвилинка.
Виправити
помилки, записати назву пам’ятки, якої не вистачає в переліку.
Історико – культурний заповідник « Кам’янець»; Києво
–Печерська лавра;Національний дендрологічний парк « Совіївка»;Національний
заповідник «Софія Київська»;заповідник «Херсонес Таврійський»,Державний
історико – архітектурний заповідник «Хотинська фортеця»;Державний заповідник
«Острів хортиця».
V. Пояснення нового матеріалу
Формулювання проблеми.
Як розрізняти прості неповні речення (із пропущеним членом
речення, на місці якого ставиться тире), прості речення з тире між підметом і
присудком.
Тире між підметом і присудком
|
Тире в неповному реченні
|
1. Добрий намір – то вже півсправи.
|
1. Не
допомагай порадами, а краще
(допомагай)
– плечима.
|
2. Дурний язик – голові не приятель.
|
2. Порожня бочка гучить, а
(бочка)
повна – мовчить.
|
3. Пуста думка – зайва ноша.
|
3. Чоловік у хаті
(у хаті)голова,
а жінка – душа.
|
4.Слово без діла –гітара без струни.
[ ] -[зіставлення].
|
|
5. Язик мій – часто ворог мій.
|
|
|
|
Тире в неповних реченнях
№ п/п
|
Правило
|
Приклади
|
1.
|
Неповні речення з пропущеними головним членом підметом
|
Ранні пташки росу п’ють, а пізні - сльози ллють. (Нар.тв.)
|
2.
|
Неповні речення з пропущеними головним членом присудком
|
Науці належить розум, а поезії —споконвіку душа (В. Шевчук).
|
3.
|
Неповні
речення з пропущеним другорядним
членом означенням
|
По тім боці — моя доля, по сім боці — горе (Т. Шевченко);
|
4.
|
Неповні
речення з пропущеним другорядним
членом обставиною
|
На одній ниві
пшениця, на другій— жито (О. Гончар);
|
Пропуск членів у неповних реченнях —
надзвичайно важливий чинник економії в мові, він дозволяє стисло й динамічно
викласти інформацію.
VІ. Закріплення вивченого
Завдання 2
Достатній рівень
Розставити розділові знаки.
1.Хортицю називають
матір’ю а Славуту батьком. 2.
Береженого
Бог береже, а козака шабля. 3.
Козак виступає за волю а козацьке військо за свободу.4.
Рана від кулі буде
глибока, а від шаблі широка.5 Рибі добре у синім Славуті, а соколу в ясному небі.
Високий рівень
1.До поданого у першій колонці українського прислів’я
доберіть відповідники серед поданих у наступних двох колонках прислів’їв
народів Європи.
1. Своя
хата – своя воля, своя стріха – своя втіха.
|
А Хто в болото лізе, той
забрудниться. (Пол.)
|
|
|
Б Мій дім – моя фортеця (Англ.)
|
Д Хто торкнеться смоли,той забрудниться. (Нім.)
|
|
В Яке питання, така й відповідь
(Нім.)
|
Е Кожен пан у своєму домі. (Пол.)
|
|
Г Хотіти – означає могти. (Пол.)
|
Є Де є бажання, там знайдеться і спосіб.
(Англ.)
|
2.Поясніть значення українського прислів’я.
Назвіть пунктограми у записаних прислів’ях.
Завдання 3
Достатній і середній рівень
Пояснити розділові знаки.
Хортиця на
берегах Дніпра - це чарівний край! Найяскравіші сторінки
історії Хортиці пов'язані із запорізьким
козацтвом,найтрагічніші – зі знищенням Запорізької Січі. Погляньте на краєвиди розлогих берегів острова. Дніпро умиває мальовничий острів вранці, а ввечері – вітри заколисують. Дніпро, його розлога течія... Я почув навіть знайомий
мені плюскіт води об береги… (Г.Костюк).
Високий рівень
Розставити розділові знаки.
Місто
Кам'янець - Подільський зберегло дух середніх віків, його фортеці – історію епох. Візитною карткою міста стала стара фортеця,Смотрицький каньйон - Національним природним парком «Подільські Товтри».
На високих пагорбах правого берега Дніпра
розташувалась Києво-Печерська лавра,на лівому-
чудовий парк «Київ у мініатюрі».
На цім боці - 48 точних мініатюр колекції найвідоміших будівель Києва, на
тім -
справжні споруди.
Завдання 4.
Перекласти текст. В реченнях, де потрібно, розставити тире.
«Софиевка»
является памятником ландшафтного типа мирового садово паркового искусства конца XVIII —первой половины XIX
века. Парк был основан в 1796 году владельцем города Умани, польским магнатом
Станиславом Потоцким. Парк начинается с главного входа по
улице
Садовой, за ним - центральная аллея, башни главного входа
– дальше.
Справа
- здание Музея истории парка, а слева
- вид на гранитные скалы и небольшое
Женевское озеро.
Завдання 4.
1. Праворуч — очерет, ліворуч — тополі, сосни, яблука, черешні (І.
Сенченко). 2. Обабіч гірської річки Брустурни — гуцульські оселі (М. Грепиняк).
3. Довкола — повно мулу й ломаччя (В. Гей). 4.Козак тримає шаблю, а шабля - козака!5. А шабля
родить волю, а булава - пиху…6. Козаки – в байдаки.7.
Людина - носій певної суми індивідуально-національних
рис. 8.
Іван Богун - однин із найромантичніших образів у нашій літературі (Л.Глазова).
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Пояснити роділові знаки в епіграфі уроку.
Гра «Мікрофон»
Мені цікаво було дізнатися про….
Найбільшим відкриттям для мене було…
Я запамятав, коли…
Заповнення карток самоконтролю
VIII.Домашнє завдання:
Високий рівень
Дізнайтеся більше про 7 Чудо України, складіть міні
– твір, використовуючи неповні речення та пунктограму «Тире в неповних
реченнях».
Достатній рівень.
Дізнайтеся більше про 7 Чудо України, складіть міні
– твір, використовуючи неповні речення.