середа, 6 квітня 2016 р.

А linea


                          
Повірити в добро - сумна  примара,
Воно буває тільки у казках.
Насправді ж мусиш блискавки хапати,
Коли проходиш свій  життєвий  шлях.
Повірити в добро - струїти душу
Гірким відваром з кривди й полину.
За правду треба хабарем платити,
А на бенкет покликать сатану.
Повірити в добро - накликать лиха,
І заблукать в пустелю німоти,
Втопити душу в зіллі недовіри
І випить келих трунку й самоти.

Тепер чи зараз

Чорнобривці цвітуть біля школи



Чорнобривці цвітуть біля школи,
Разом  сіяли їх навесні,
Бо хотілось віддячить за щедрість
Цій квітучій і рідній землі.

Хай красуються  завжди барвисто,
І чекають метких школярів.
Хай  розноситься галас дитячий,
Мов переспів пташиний з садів.

Раннє сонце багрянить пелюстки,
І сріблиться роса на квітках.
Дивна казка з квіткових етюдів
Через роки  з’являється в снах.

Квіти пестили ніжно, з сумлінням,
Вклали душу і частку тепла.
Хіба можна цю радість забути,
Коли в душах нуртує весна.

Так, ми вчились рослини любити,
В них вбачали початок  життя.
Зрозуміли – прекрасне є вічне,
А потворне – помилка буття.

Чорнобривці – то вчительки ласка,
То наука життя на віки.
Хай  доріжка до школи  нас манить,
Кличе в юність крізь дні і роки.

Поблукай серед трав буйноквіття,
Невідомих галявин життя.
Повернися ж  по стежці до школи,
Розкажи  про свої здобуття!

Ти побачиш тут знов чорнобривці,
Вчителів ,  і в цю  трепетну мить
Зрозумієш, яке все  це  рідне…
 Клумба в квітах… Аж  серце щемить.
Травень 2014

Дидактичний різнорівневий матеріал у малюнках. Фразеологія. | Методичний портал

Дидактичний різнорівневий матеріал у малюнках. Фразеологія. | Методичний портал

понеділок, 4 квітня 2016 р.

Тире в неповних реченнях.


Українська мова
8 клас
Тема. Тире в неповних реченнях.

Мета: поглибити знання учнів про неповні речення, опрацювати правила вживання  тире, вчити конструювати неповні речення  та правильно використовувати їх у власному мовленні, розвивати вміння ставити тире в неповному реченні, на прикладах творів  виховувати в учнів повагу до природи,
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Методи і прийоми: Бесіда, робота з підручником,  метод незакінченого речення, творча робота , метод узгодження фантазії та уяви з умінням чітко висловлювати власні думки, вправи за заданим зв’язком, ТЗН.

Міжпредметні зв’язки: українська література, географія, художня культура.

Обладнання. Комп’ютер, підручники, додатковий матеріал, ілюстрації .

Хід уроку

І. Організаційний момент
Відеоролик№1

 Учитель.

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе як є – дорога, явори,

усе моє, все зветься – Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

що хоч спинись і з Богом говори.
Ліна Костенко

- Ці рядки наштовхнули мене на думку здійснити з вами урок – подорож по найзагадковіших місцях України і дізнатись більше про ті куточки, які становлять  національну гордість нашої культури і архітектури. .




Епіграф уроку

Любити Україну – означає любити свою малу батьківщину серцем, а свою країну  – розумом. (Микола Томенко)

1.Пояснити значення виразів  « любити серцем» і « любити розумом»
2. Визначити будову речення.
3. Пояснити розділові знаки.

ІІ.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

  Завдання:

 - виявити особливості неповних речень,

 - навчитися виділяти з-поміж інших видів речень,

 - оцінити їх роль у текстах різних стилів,

 - навчитися ставити правильно тире в неповному реченні.

- розвивати нашу творчу уяву;

- виховувати любов до України,

- дізнаватися більше про історичні пам’ятки Батьківщини

Продовжити речення:

На уроці я хотів би дізнатись …

Я вважаю, що моя діяльність на уроці буде …

Отримані знання я використаю …

IІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.     Закінчити думку.

 -         Речення, в якому пропущено один або … (кілька членів речення, необхідних для цілісної граматичної структури називається неповним)

 -         Неповні речення, як і повні , можуть бути поширеними і … (непоширеними), односкладними і … (двоскладними).

 -         Неповні речення можуть бути контекстуальними і … (ситуативними)

 -         Неповні речення вживаються в … (розмовному, художньому, публіцистичному) стилях.
Достатній рівень
         Завдання 1.
Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви та знімаючи риски. Пояснити розділові знаки.
  У  всіх народів світу – свої нац..ональні святині. У кожного з них  - відмінні, єдині і не/повторні. Та спільним для всіх є те, що вони становлять національно/духовну спа..щину поп..редніх поколінь, водночас складаючи частку спа..щини загально/людської.
Високий рівень
Завдання 1.
Переписати,  вставляючи на місці крапок пропущені букви та знімаючи риски. Пояснити розділові знаки. У перших двох реченнях підкреслити члени речення.
Пам’ятки історії та культури – творчість наших прабатьків і праматерів. То наші не/оціненні цінності, своєрідний заповіт пращурів. Ось як п..сав Максим Рильський: “Хто не шанує своє м..нуле, той не/годен свого майбутнього”.
Пам’ятки – це не лише под..х романт..ки м..нулих віків, естет..чна насолода і пізнання. За не/вблаганним законом ж..ття нація гине разом із загибел..ю  її духовної  спа..щини. І ц..ому в історії люд..тва є не/мало пр..кладів.
За О.Силиним.
ІV.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Відеоролик  №2
Вчитель:
Перед вами зображення пам’яток України, чи не здогадуєтесь, що їх об’єднує?

Відповідь: це пам’ятки , що ввійшли до спільного проекту «Сім чудес України»
Високий рівень

І. Завдання: прочитати текст, визначити стиль мовлення .
ІІ. . Вказати  повні і неповні речення.
Відеородик


«Сім чуде́с Украї́ни» — сім історико-культурних пам'яток України. Список складено за версією оргкомітету всеукраїнської акції «Сім чудес України»  21 серпня 2007.
Всеукраїнська акція Сім чудес стартувала у травні 2007 року. Тоді регіональні оргкомітети представили своїх претендентів на звання Семи чудес. З них був складений список 100 претендентів.
  7 липня 2007 року експертною радою був названий 21 номінант у боротьбі за це звання.
Організатори акції пообіцяли розмістити у туристичних довідниках інформацію іноземними мовами не тільки про «сім чудес», а про кожну 21 українську визначну пам'ятку, яку з гордістю можна показувати всьому світу. Серед переможців акції – представники з усіх регіонів України. І це ще раз доводить, що наша держава має такий потенціал, якому може позаздрити будь-яка країна!

А які історико - культурні пам’ятки увійшли до списку?

Орфографічна хвилинка.
Виправити помилки, записати назву пам’ятки, якої не вистачає в переліку.

Історико – культурний заповідник « Кам’янець»; Києво –Печерська лавра;Національний дендрологічний парк « Совіївка»;Національний заповідник «Софія Київська»;заповідник «Херсонес Таврійський»,Державний історико – архітектурний заповідник «Хотинська фортеця»;Державний заповідник «Острів хортиця».
  
V.  Пояснення нового матеріалу

Формулювання проблеми.
Як розрізняти прості неповні речення (із пропущеним членом речення, на місці якого ставиться тире), прості речення з тире між підметом і присудком.
Тире між підметом і присудком
Тире в неповному реченні
1.  Добрий намір – то вже           півсправи.
1.  Не допомагай порадами, а краще
(допомагай)
– плечима.
2. Дурний язик – голові не приятель.
2. Порожня бочка гучить, а
             (бочка)
повна – мовчить.
3. Пуста думка – зайва ноша.
3. Чоловік у хаті
 (у хаті)голова, а жінкадуша.
4.Слово без діла –гітара без струни.
[     ] -[зіставлення].


5. Язик мій – часто ворог мій.




                                                           Тире в неповних реченнях


№ п/п
Правило
Приклади
1.
Неповні речення з пропущеними головним членом підметом

Ранні пташки росу п’ють, а пізні -  сльози ллють. (Нар.тв.)

2.
Неповні речення з пропущеними головним членом присудком

Науці належить розум, а поезії —споконвіку душа (В. Шевчук).

3.
Неповні речення з пропущеним другорядним  членом означенням
По тім боці — моя доля, по сім боці — горе (Т. Шевченко);

4.
Неповні речення з пропущеним другорядним  членом обставиною
 На одній ниві пшениця, на другій— жито (О. Гончар);



 Пропуск членів у неповних реченнях — надзвичайно важливий чинник економії в мові, він дозволяє стисло й динамічно викласти інформацію.

VІ. Закріплення вивченого 

Завдання 2
Достатній рівень
Розставити розділові знаки.
1.Хортицю називають матір’ю а Славуту батьком. 2. Береженого Бог береже, а козака шабля.   3. Козак  виступає за волю а козацьке військо за свободу.4. Рана від кулі буде  глибока, а від шаблі широка.5 Рибі добре у синім Славуті, а соколу  в ясному небі.  
Високий рівень
1.До поданого у першій колонці українського прислів’я доберіть відповідники серед поданих у наступних двох колонках прислів’їв народів Європи.

1. Своя хата – своя воля, своя стріха – своя втіха.

А Хто в болото лізе, той забрудниться. (Пол.)



Б Мій дім – моя фортеця (Англ.)

Д Хто торкнеться смоли,той забрудниться. (Нім.)


В Яке питання, така й відповідь (Нім.)

Е Кожен пан у своєму домі. (Пол.)


Г Хотіти – означає могти. (Пол.)
Є Де є бажання, там знайдеться і спосіб.
 (Англ.)
2.Поясніть значення українського прислів’я. Назвіть пунктограми у записаних прислів’ях.

Завдання 3

Достатній і середній рівень
Пояснити розділові знаки.

Хортиця  на  берегах Дніпра - це чарівний край! Найяскравіші сторінки історії Хортиці  пов'язані із запорізьким козацтвом,найтрагічніші – зі знищенням Запорізької  Січі. Погляньте  на  краєвиди розлогих берегів острова.  Дніпро умиває мальовничий острів  вранці, а ввечері – вітри заколисують. Дніпро, його розлога течія... Я почув навіть знайомий мені плюскіт води об береги… (Г.Костюк).
Високий рівень
Розставити розділові  знаки.
Місто Кам'янець - Подільський зберегло дух середніх віків, його фортеці – історію епох. Візитною карткою міста  стала стара фортеця,Смотрицький каньйон - Національним  природним  парком «Подільські Товтри».
На високих пагорбах правого берега Дніпра розташувалась Києво-Печерська лавра,на лівому-  чудовий  парк «Київ у мініатюрі». На цім боці - 48 точних мініатюр колекції найвідоміших будівель Києва, на тім  -  справжні  споруди.

Завдання 4.
Перекласти текст. В реченнях, де потрібно, розставити тире.
«Софиевка» является памятником ландшафтного типа мирового садово  паркового искусства конца XVIII —первой половины XIX века. Парк был основан в 1796 году владельцем города Умани, польским магнатом Станиславом Потоцким. Парк начинается с главного входа по
улице Садовой, за ним -  центральная аллея, башни главного входа – дальше.
Справа -  здание Музея истории парка, а слева -  вид на гранитные скалы и небольшое Женевское озеро.

Завдання 4.

1. Праворуч — очерет, ліворуч — тополі, сосни, яблука, черешні (І. Сенченко). 2. Обабіч гірської річки Брустурни — гуцульські оселі (М. Грепиняк). 3. Довкола — повно мулу й ломаччя (В. Гей). 4.Козак  тримає шаблю, а шабля - козака!5. А шабля родить волю, а булава - пиху…6. Козаки – в байдаки.7. Людина -  носій певної суми індивідуально-національних рис. 8. Іван Богун  - однин із найромантичніших образів у нашій літературі  (Л.Глазова).

VІІ. Підведення підсумків уроку.
Пояснити роділові знаки в епіграфі уроку.
Гра «Мікрофон»
Мені цікаво було дізнатися про….
Найбільшим відкриттям для мене було…
Я запамятав, коли…

Заповнення карток самоконтролю

VIII.Домашнє завдання:
Високий рівень
Дізнайтеся більше про 7 Чудо України, складіть міні – твір, використовуючи неповні речення та пунктограму «Тире в неповних реченнях».
Достатній рівень.
Дізнайтеся більше про 7 Чудо України, складіть міні – твір, використовуючи неповні речення.